zaterdag 15 maart 2014

Dranktoerisme

Het logo van de campagne
Een van mijn vaak geponeerde stellingen is dat wij in Nederland Amerika volgen, weliswaar met flink wat jaren vertraging, maar Amerika volgen doen we. Een stukje dat ik vrijdag in het nieuws las bevestigde deze stelling van mij voor de zoveelste maal.

In 2001 bracht ik als onderdeel van mijn USA trip een kort bezoek aan Tijuana in Mexico en wat daar opviel waren de grote groepen Amerikaanse jongeren die een uitstapje over de grens maakten omdat je daar al op je 18e mocht drinken tegen op je 21e in Amerika. Nu is per dit jaar de leeftijd om te mogen roken en drinken in Nederland verhoogt van 16 naar 18 jaar en dat bewuste artikel ging over een gala van eindexamen leerlingen in Gelderland. Deze waren uitgeweken naar een locatie in Duitsland want daar is de leeftijd om alcohol te mogen drinken nog steeds 16 jaar. Dertien jaar later dus een perfecte kopie van de actie van de Amerikaanse jeugd die ik in 2001 waarnam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten